filmtankar

Peter J Andersson tycker till om och resonerar kring film och media. En och annan film- och dvd-recension varvas med annat med anknytning till filmens underbara värld.

onsdag, juli 13, 2005

I projektorns sken (Per Axel Nordfeldt) [Bok]

En dag damp ett paket ner på golvet innanför brevinkastet. Någon, jag vet fortfarande inte vem och varför, hade skickat mig ett exemplar av I projektorns sken. Det kan ju inte vara en slump att jag, med mitt stora filmintresse, hade förärats just den här boken. Nu när några månade gått antar jag helt enkelt att jag anmält mig på någon utlottning, deltagit i någon tävling eller något liknande, och sedan helt enkelt glömt av det. Skulle någon läsare känna till varför just jag kan ha fått boken skickad till mig, får ni gärna skriva ett par rader i comments.

Över till boken. I projektorns sken handlar om Henry ”Nypan” Nyberg (1916-2004), en söderkis som med åren gjorde sig känd som en av landets mest hängivna och skickliga biografmaskinister. För tro det eller ej, än gång i tiden var jobbet förknippat förenat med en yrkesheder. Personligen svär jag vid nästan varje biobesök över att filmen visas med taskig skärpa eller dåligt inställt ljud, och det är uppenbart ingen på ”filmpalatset” som har något ansvar för sådana petitesser.

Annat var det på Nypans tid. Biografmaskinisten hade då ansvar för att filmen hämtades, att projektorn laddades, att rullarna byttes vid rätt tillfälle, in- och uttoningar, brandsäkerhet ... rubbet! Med ansvaret kom också en önskan att presentera filmen på bästa möjliga vis och här var Nypan kung. Tack vare sitt rykte som fullblodsproffs kom hand bland annat att sköta visningarna av dagstagningarna för Ingmar Bergman. Härigenom kom han också att fungera som mentor för Ingmar Bergmans son Daniel, som kommit snett i tillvaron och var i behov av en vuxen förebild.

I projektorns sken är skriven av Per Axel Nordfeldt och baseras huvudsakligen på samtal Nordfeldt förde med Nypan fram till hans död förra året. Anekdoterna blandas upp med fakta av olika slag, bland annat kan man här finna en sammanställning av Stockholms alla biografer, igenslagna såväl som de nu verksamma. På ett lättsamt och intressant vis bjuds vi här på ett färgsprakande (om än oemotsagt) personporträtt, men också en historielektion i biografkultur.

I projektorns sken (Per Axel Nordfeldt, Pajazzo förlag 2004, ISBN 9189386035)

Etiketter: